Tractor Forum banner

1958 Ford Dexta brandstofpompolieverversing

1 reading
9.2K views 8 replies 4 participants last post by  Gérald France  
#1 ·
Ik heb al een paar jaar een oude Dexta-tractor en heb nog nooit de olie in de injectiepomp ververst. Ik kan een aftapplug aan de onderkant van de behuizing vinden, maar ik kan in godsnaam geen vul- of overlooppunt vinden. Deze pomp heeft de vacuümregelaar. Ik heb een foto bijgevoegd. Kan iemand mij vertellen hoe ik de olie in dit ding kan verversen? Bedankt voor uw hulp
Image

#4 ·
Ik boor altijd een gat in de zijkant en tap het om een pijpplug te accepteren..
& als je de zijkant verwijdert, scheur je de kurkpakking..
het is een catch 20/2..
Is er een kans om het te vullen met een knijpfles via de afvoer??
VEEL van die "oude" gebruiken de lekkage van de pompzuigers om de nokkenas en lagers te smeren.. MAAR NU met de brandstoffen met een laag zwavelgehalte zou "ik" er niet op vertrouwen.

#7 ·
Bedankt voor de hulp. Kunt u mij vertellen hoeveel olie ik moet toevoegen? Ik zal u "de rest van het verhaal" vertellen, zoals Paul Harvey vroeger zei. De Dexta stopte met vuren op de voorste cilinder omdat er geen brandstof uit de pomp kwam. Ik haalde het zijpaneel eraf om te zien waarom. Ja, de kurkpakking was gescheurd. In ieder geval ontdekte ik dat de voorste klepstoter vastzat. Ik deed er een paar keer kruipolie op over een periode van twee dagen, zette het zijpaneel terug, met behulp van wat formagasket #2. Toen startte ik de tractor en liet hem warm worden. Terwijl hij draaide, hield ik de leiding naar de injector gekraakt totdat ik eindelijk brandstof zag uitkomen. Ik wist toen dat de klepstoter was losgekomen. Ik draaide de moer op de injectorleiding vast. Nu vuren alle drie de cilinders. Dat is een lang verhaal om uit te leggen waarom ik de olie in de pomp wil verversen. Ik zal de deksel er weer afhalen en de plug erin zetten, maar hoeveel olie moet er worden toegevoegd?

#9 · (Edited)
Hallo.
Het onderwerp is oud, maar het kan mensen interesseren.
Ik heb hetzelfde model, maar dan uit 1959, ook met de GPD-regelaar.
Ik kon in documenten lezen dat het vullen gebeurt via de zijflens met de 8 schroeven, die gedemonteerd moet worden. Normaal gesproken zit er onder de injectiepomp een bout met een pijp die naar beneden gaat, waarop een lus zit, die moet dienen als afvoer, maar ook als niveau, aangezien de pijp een bepaalde lengte binnenin moet hebben. Zodra je olie in de pomp doet via het luik en wat er door het uiteinde van de pijp uitkomt, moet het niveau goed zijn.

Op mijn foto's kun je zien dat mijn afvoerslang is aangepast, maar ik zal proberen hem weer hetzelfde te maken als het origineel.
Image
Image

Extra informatie: als er diesel uit deze pomppijp komt, is de kans groot dat het membraan van de primaire pomp gescheurd is. Ik heb dit probleem momenteel op mijn machine en wacht op de levering van een ULPK0006-pomp, om deze volledig te vervangen of gewoon het membraan van mijn voedingspomp te vervangen.

Fijne dag nog.